Je gebruikt een oude browser!

Update je browser om deze website correct te bekijken. Update mijn browser nu

×

"Merak voldoet aan onze noden om perfect in orde te zijn met onze accreditaties"

Sinds 2016 maakt het West-Vlaamse ziekenhuis AZ Sint-Rembert Torhout gebruik van de archiefdiensten van Merak. Dankzij de verhuis van het passieve archief van het ziekenhuis naar de Merak-vestiging in Schelle, won AZ Sint-Rembert zo’n 185 m² aan ruimte. Die vrijgekomen plaats wordt nu gebruikt voor onder meer endoscopieonderzoeken en consultaties. Het ziekenhuis is meer dan tevreden dat het de overstap maakte naar een externe partner.

Met 211 bedden, zeshonderd medewerkers en zeventig artsen is het AZ Sint-Rembert een regionaal ziekenhuis waar de mensen uit regio Houtland terechtkunnen voor alle specialisaties. Omdat ziekenhuizen alle patiëntendossiers tot dertig jaar na overlijden van de patiënt moeten bewaren, namen alle dossiers ontzettend veel plaats in.

Jurgen Blauwet, diensthoofd medische registratie en archiefbeheer: “Ook de financiële kost van het beheer van ons passief archief werd steeds groter en groter. Niet alleen door de uitbreiding van het aantal vierkante meters, maar ook door het bijkomende materiaal dat we daarvoor nodig hadden, zoals rekken.”

Net op het juiste moment

Net op dat moment stelde Merak zijn diensten voor aan het ziekenhuis. “Ze kwamen net op het juiste moment”, zegt Jurgen Blauwet. “Hun voorstel voldeed perfect aan onze noden: we hebben de volledige controle over het archief en hebben er ook een perfect zicht op, het is goed beveiligd, volledig vertrouwelijk en goed beschermd tegen bijvoorbeeld brand, diefstal en luchtvochtigheid. Dat zijn voor ons belangrijke voorwaarden omdat we daar absoluut moeten aan voldoen om in orde te zijn met onze accreditaties. En bij Merak is dat absoluut het geval.”

Vlotte verhuis

De verhuis van het passieve archief van het ziekenhuis naar de Merak-vestiging in Schelle verliep ook heel vlot. Jurgen Blauwet: “De volledige integratie begon in december 2016 en in drie weken tijd was de volledige verhuis afgerond. Daarbij maakte het ziekenhuis gebruik van de assistentiedienst van Merak, dus wij zelf moesten helemaal niets doen. De medewerkers van Merak verhuisden alles onder mijn begeleiding. Maar meer dan zeggen waar alles juist stond, moest ik niet doen. Daarna ben ik naar Schelle gegaan om exact te zien waar alles ligt opgeslagen.”

Dossiers binnen 24 uur opgevraagd

“Het gebeurt ook dat we af en toe enkele dossiers moeten opvragen. Merak garandeerde ons dat het maximaal 24 uur duurt voordat het dossier terug in het ziekenhuis is, en die belofte maakt Merak meer dan waar. Voor ons is het ontzettend belangrijk dat ons archief op elk moment beschikbaar is. Via het centrale e-mailadres geeft Merak ons die vlotte service. Op de dag zelf krijg ik antwoord en de dag erna is het dossier opnieuw in onze handen.”

Upgrade naar Merak Inventory Online (MIO)

“We zijn heel tevreden over de service van Merak. Daarom schakelen we binnenkort over naar Merak Inventory Online, de online beheerapplicatie van Merak. Dat maakt het voor ons nog makkelijker om ons archief te beheren. Na de verwerking van onze dossiers kregen we van Merak een Excel-bestand met daarin alle gegevens. Maar dankzij Merak Inventory Online wordt het voor ons nog eenvoudiger om ons archief te doorzoeken en na de upgrade beschikken we ook over meer mogelijkheden om zelf eigen beschrijvingen toe te voegen.”

Deel dit bericht

Merak Managing Information Copyright 2020 Merak NV, alle rechten voorbehouden.